Sprzedaż samochodu używanego w firmie

3 sposoby sprzedaży samochodu używanego na potrzeby działalności gospodarczej

 

Sprzedaż samochodu osobowego, używanego w działalności gospodarczej, który jest na środkach trwałych, a został zakupiony wcześniej od osoby fizycznej na umowę kupna, może zostać przeprowadzona na trzy sposoby:

1) Na fakturę VAT z podatkiem 23% (co do zasady)

2) faktura VAT marża – marża jest to generalnie różnica między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku, albo,

3) wycofanie samochodu z działalności gospodarczej i wówczas sprzedaż na umowę kupna/sprzedaży.

Ad.1

Zasadnicze zmiany przepisów w tym zakresie dokonały się 1 kwietnia 2014 r.

Obecnie (a więc od 1 kwietnia 2014 r.), możliwość sprzedaży takiego samochodu jako zwolnionego od podatku VAT, ma zastosowanie jedynie w przypadku gdy taki samochód wykorzystywany był tylko i wyłącznie do działalności zwolnionej, i o ile przy nabyciu lub wytworzeniu tych towarów, nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 43ust 1 pkt 2 u.p.t.u.)

Sprzedając zatem samochód osobowy, pomimo że zakupu dokonaliśmy od osoby fizycznej na umowę kupna (bez podatku VAT), w sytuacji gdy samochód jest (był) wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej, to dokonując jego dostawy (sprzedaży), mamy co do zasady obowiązek opodatkować stawką VAT 23%.

Ad.2

O ile nie chcemy jednak dokonywać sprzedaży z wykazaniem podatku VAT należnego (doliczać 23% VAT), można legalnie tego obowiązku uniknąć, poprzez zastosowanie opodatkowania tej dostawy wg tzw. procedury VAT marża (art. 120 ust 4 u.p.t.u.)

Ma ona zastosowanie, o ile kupiliśmy samochód właśnie od osoby fizycznej na umowę kupna, oraz towar ten (samochód) był nabyty „w celu jego odprzedaży”.

Wystarczy zatem, że nabywając ten samochód w chwili jego zakupu, traktowaliśmy to jako towar do dalszej sprzedaży. Fakt jego wykorzystywania w firmie przez kilka lat oraz wykazywania jako środek trwały niczego tu nie zmienia.

Otóż zgodnie z ww. przepisem, warunkiem stosowania procedury VAT marża do dostaw towarów (w tym samochodów) używanych, jest ich nabycie w celu odsprzedaży. Warunek taki zapisany w polskiej ustawie o VAT, jest niezgodny z przepisami unijnymi, a w konsekwencji nie obowiązuje.

Powyższe potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 8 grudnia 2005 r., sygn. akt C-280/04, w którym stwierdza się że pierwszorzędnym celem nabycia samochoduosobowego niekoniecznie musi być cel odsprzedaży. Dalej TSUE przyjął stanowisko, że przedsiębiorstwo, które nabyło używany pojazd w celu przeznaczenia go na potrzeby swojej działalności, a następnie w ramach zwykłego wykonywania działalności gospodarczej odsprzedaje pojazd i odsprzedaż ta nie jest w chwili nabycia głównym celem, a jedynie celem drugorzędnym, może dokonać odsprzedaży tego pojazdu korzystając z procedury VAT marża.

W Polsce, różnie ów przepis jest interpretowany przez organa podatkowe, ale zaczyna przebijać się jako wiodący pogląd zbieżny z ww. wyrokiem TSUE.

Zastosowanie procedury VAT marża powoduje, że o ile będziemy sprzedawać samochód to z reguły za cenę niższą lub co najwyżej równą ceny nabycia, tym samym podatek VAT z tytułu dostawy (sprzedaży) tego samochodu nie wystąpi. Podstawa opodatkowania będzie równa zeru tym samym kwota podatku należnego przy sprzedaży przedmiotowego samochodu zero zł.

Co do faktury VAT marża, jak ma wyglądać, to mają one nieco inną treść niż faktury dokumentujące transakcje opodatkowane na zasadach ogólnych, ale najważniejszym jej wyróżnikiem to musi być opis „Faktura procedura marży – towar(y) używane”.

Ad.3

O ile przed sprzedażą samochód osobowego o którym mowa, zostanie on wycofany z działalności gospodarczej i przekazany na cele osobiste, to z uwagi iż przy jego nabyciu nie wystąpił podatek naliczony, czynność taka nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT i może wówczas zostać dokonana na umowę kupna (art. 7 ust 2 pkt. 1 u.p.t.u., z uwagi na art. 5 ust 1 pkt 1 u.p.t.u.).

Kończąc dodam,
co do konsekwencji w podatku dochodowym, to sprzedając samochód stanowiący środek trwały przez 6 lat od jego wycofania, należy pamiętać o rozpoznaniu tego przychodu tak jak z działalności gospodarczej, przy czym przychód ten możemy pomniejszyć o udokumentowane wydatki na nabycie lub ulepszenie (w tym drugim przypadku o ile miało to miejsce), pomniejszone jeszcze o dokonane odpisy amortyzacyjne.
Można uniknąć ostatecznie i tego podatku, w sytuacji gdy po wycofaniu samochodu z działalności gospodarczej, podarujemy go osobie bliskiej (rodzina), wówczas darowizna nie jest opodatkowana (jest zwolniona), a obdarowany może po upływie 6-miesięcy sprzedaż ów samochód bez żadnych konsekwencji podatkowych.

Nowe przepisy o dziedziczeniu przedsiębiorstw – projekt z 14.07.2017 r.

Od 2018 roku osoby, które odziedziczą firmę po śmierci właściciela, nie zapłacą podatku od spadków i darowizn. Aby było to możliwe, konieczne będzie spełnienie określonych warunków. Dowiedz się więcej o nowych przepisach i podziel tą wiedzą z klientami.

Projekt przygotowany przez ministra rozwoju i finansów zawiera generalną regułę, że osoby, które nabyły przedsiębiorstwo po śmierci przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną (zarówno spadkobiercy, jak i kolejnego nabywcę), stają się jego następcami prawnymi w zakresie praw i obowiązków związanych z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo w spadku (w tym udział w spółce osobowej) w czasie do orzeczenia w przedmiocie jego spadkobrania objęte zostaje zarządem sukcesyjnym. Osoba zarządcy sukcesyjnego (tylko jednego) wybierana jest przez spadkobierców, sąd lub przez zmarłego przedsiębiorcę przed śmiercią – w formie wzmianki w ewidencji działalności gospodarczej. Zarządca taki może wykonywać majątkowe prawa i obowiązki zmarłego przedsiębiorcy w imieniu własnym, ale na rzecz następców prawnych przedsiębiorcy lub małżonka przedsiębiorcy, którym przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku. Jest to więc specyficzne zastępstwo pośrednie, wiążące się z dużym zakresem odpowiedzialności zastępcy sukcesyjnego, zbliżone do statusu syndyka.

WAŻNE

W zakresie kontynuacji działalności przedsiębiorstwa projekt przewiduje kontynuację stosunków umownych (jeśli nie są związane z osobistymi przymiotami zmarłego przedsiębiorcy) i kontynuację odpowiedzialności za zobowiązania zmarłego wchodzące w skład przedsiębiorstwa (odpowiedzialność z dobrodziejstwem inwentarza).

Zarządcy sukcesyjnemu będzie przysługiwała zdolność sądowa i procesowa w zakresie działalności przedsiębiorstwa, zarówno w nowych, jak i w częściowo w toczących się już postępowaniach, także w postępowaniach administracyjnych i sądowo-administracyjnych. Będzie posiadał dostęp do firmowych rachunków bankowych oraz informacji o zmarłym przedsiębiorcy objętej tajemnicą bankową (zbiorczej informacji o rachunkach i umowach rachunku bankowego przedsiębiorcy oraz rachunkach w SKOK).

UWAGA
Egzekucja co do przedsiębiorstwa w spadku będzie wymagała uzyskania tytułu egzekucyjnego przeciwko zarządcy sukcesyjnemu.

Na gruncie prawa administracyjnego obowiązywać ma zasada, że decyzje administracyjne związane z przedsiębiorstwem, w tym pozwolenia, licencje, zezwolenia czy koncesje, wydane wobec zmarłego przedsiębiorcy, związane z działalnością gospodarczą nie wygasają. Konieczne będzie jednak spełnienie warunków potwierdzających te decyzje oraz uzyskanie decyzji potwierdzającej, a po zakończeniu zarządu sukcesyjnego przeniesienie na następcę prawnego. Podobnie ujęto kwestię wpisów do rejestrów działalności regulowanej.

Pozytywnie należy ocenić również proponowane zmiany w opodatkowaniu dziedziczenia przedsiębiorstwa podatkiem od spadków i darowizn.

WAŻNE

Projektowana zmiana umożliwia nabywanie przez spadkobierców bez obciążeń podatkowych jednoosobowych przedsiębiorstw, co będzie prowadzić do kumulacji kapitału.

Warunkiem zastosowania tego zwolnienia będzie:

zgłoszenie nabycia przedsiębiorstwa czy udziału naczelnikowi urzędu skarbowego,
prowadzenie nabytego przedsiębiorstwa przez co najmniej 5 lat od dnia nabycia.
Podobny zakres zwolnienia mogli dotychczas uzyskać jedynie spadkobiercy uważani za osoby najbliższe (małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę). Projektowana zmiana rozciąga zwolnienie z podatku od spadków i darowizn dziedziczenia przedsiębiorstwa na wszystkich spadkobierców.

Projektowane zmiany należy ocenić oczywiście pozytywnie, pozwolą one na płynne przejmowanie jednoosobowych przedsiębiorstw. Aby w pełni skorzystać z dobrodziejstw planowanych zmian, przedsiębiorcy będą musieli pamiętać o ustanowieniu zarządcy sukcesyjnego (przez wpis w CEiDG), tak by płynnie przejął on interesy przedsiębiorstwa w przypdaku śmierci właściciela.

Etap legislacyjny:

projekt ministra rozwoju i finansów z 14 lipca 2017 r. ustawy o zarządzie sukcesyjnym osoby fizycznej – przekazany do opiniowania.

Split payment w transakcjach VAT od 2018 r.

Ministerstwo Finansów i Rozwoju zaprezentowało projekt nowelizacji ustawy o VAT wprowadzający do ustawy mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment). Oznacza to istną rewolucję w rozliczaniu faktur, na których jest wykazany podatek VAT już od dnia 1 stycznia 2018 r.

Nowelizacja przewiduje funkcjonowanie dwóch rachunków bankowych: nowością będzie indywidualny rachunek VAT funkcjonujący obok dotychczasowego rachunku firmowego. Powyższe znacząco wpływa na bieżącą zdolność płatniczą przedsiębiorców, sposób finansowania inwestycji, a także na sposób funkcjonowania służb finansowo-księgowych w każdej firmie (to największa zmiana mechanizmu kontroli od momentu wdrożenia JPK).

 

Kasy fiskalne on-line

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską z 5 lipca 2017 roku wyjaśniło założenia projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

Głównym założeniem tego projektu z 24 lutego 2017 roku jest wprowadzenie tzw. kas on-line, które drogą elektroniczną raportować będą dokonywane na nich transakcje do centralnego systemu informatycznego Ministerstwa Finansów. Kasy on-line mają przekazywać informacje dotyczące raportów fiskalnych dobowych, paragonów fiskalnych, paragonów fiskalnych anulowanych oraz faktur i faktur anulowanych zarejestrowanych od czasu poprzedniego przekazu danych.

MF wyjaśnia, że nowe przepisy o kasach fiskalnych wejdą w życie od 1 stycznia 2018 roku. Nie oznacza to jednak, że wszyscy podatnicy będą musieli od razu po wejściu w życie przepisów wymieniać swoje kasy – kasy z kopią papierową będą stopniowo wycofywane. Jedynie podatnicy działający w branżach szczególnie narażonych na ryzyko nadużyć podatkowych, będą musieli od razu stosować kasy on-line.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny do 100 tys. zł

12 sierpnia wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. poz. 1448), która niesie kolejne korzystne rozwiązania dla przedsiębiorców.

Pozwolą one przedsiębiorcom na dokonywanie corocznego jednorazowego rozliczenia nakładów poniesionych na środki trwałe – do wysokości 100 tys. zł, przy spełnieniu warunku wartości początkowej środka trwałego min.10 tys. zł lub gdy łączna wartość początkowa co najmniej dwóch środków trwałych nabytych w roku podatkowym, wynosi co najmniej 10 tys. zł, a wartość początkowa każdego z nich przekracza 3 500 zł.

Nowe regulacje dotyczą  fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3–6 i 8 Klasyfikacji  Środków Trwałych nabytych w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Nowe przepisy będą mogły być stosowane do środków trwałych nabytych od 1 stycznia 2017 r. i dokonanych od tego dnia wpłat na poczet nabycia tych środków.

Źródło: Ministerstwo Finansów